Saturday 17 November 2012

TERAPI DIRI

Assalamualaikum...

Hidup kita tak selalu akan gembira. Akan ada masa sedih yang akan menyebabkan kita down. sedih...tu la yang terjadi kat diri aku sekarang dan juga semua family aku bila abah kitorang diserang strok. Apa yang aku fikir sekarang ni,aku tak nak kehilangan abah.. dia lah satu2 nya abah aku kat dunia yang sementara ni. 

Walaupun aku sedar yang ajal kita semua di tangan Allah s.w.t yang maha menguasai. Tak ada sesiapa yang berhak menghalangnya. 

Apabila aku melihat abah yang terlantar sakit dengan keadaan tak sedarkan diri,hati aku sebak. Apa yang terlintas kat kepala aku time tu..(Ya Allah ya tuhanku,kau kuatkanlah semangatku untuk menghadapi semua ini ya Allah.)
  
Air mata yang menjadi teman aku apabila aku teringat abah. 

Kat sini aku nak kongsi doa yang boleh kita amalkan apabila kita ditimpa rasa kesusahan, rasa bimbang dan sedih.



اَللَّهُمَّ إِنِّيْ عَبْدُكَ، ابْنُ عَبْدِكَ، ابْنُ أَمَتِكَ، نَاصِيَتِيْ بِيَدِكَ، مَاضٍ فِيَّ حُكْمُكَ، عَدْلٌ فِيَّ قَضَاؤُكَ، أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ، سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ، أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِيْ كِتَابِكَ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ خَلْقِكَ، أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِيْ عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ، أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِيْعَ قَلْبِيْ، وَنُوْرَ صَدْرِيْ، وَجَلاَءَ حُزْنِيْ، وَذَهَابَ هَمِّيْ.

Mafhumnya: “Ya Allah! Sesungguhnya daku adalah hambaMu, anak kepada hamba lelakiMu dan anak kepada hamba perempuanMu. Ubun-ubunku di dalam gengaman tanganMu, telah berlalu atasku hukumanMu, telah adillah untukku ketentuanMu, Aku mohon kepadaMu dengan setiap nama (baik) yang telah Engkau gunakan untuk diriMu, atau dengan setiap nama yang Engkau turunkan dalam kitabMu, atau yang Engkau ajarkan kepada seseorang dari makhlukMu atau dengan nama yang Engkau khususkan pengetahuan tentangnya kepada diriMu dalam ilmu ghaib di sisiMu, agar Engkau menjadikan Al-Qur’an itu sebagai penenteram hatiku, cahaya di dadaku, pelenyap duka dan kesedihanku.”  Melainkan Allah akan menghilangkan rasa bimbangnya dan menggantikan rasa sedihnya dengan kegembiraan. Para sahabat bertanya: Wahai Rasulullah: Sewajarnya kami mempelajari (menghafal) kalimat-kalimat doa ini! Baginda menjawab: Sudah tentu, bagi yang  mendengarnya untuk dia mempelajari.”(HR Ahmad. Dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam al-Silsilah al-Sahihah)

Harap dengan entri ni,sedikit sebanyak dapat membantu korang semua dan juga aku berharap korang dapat doakan supaya abah aku sembuh semula...amin...




No comments:

Post a Comment